RE-MEMORY (Life Portraits)

We have been working for several years now with different visual artists by inviting them to address the theme of memory. To each one of them, we suggested they envision and create a conceptual piece on the subject. In this way, while Gerardo Feldstein and Grupo Escombros worked with installations that appealed to memory and the claim of justice, Emiliano Miliyo developed a large column to work the absence and presence binomial. Jorge Caterbetti, in turn, incorporated the material aspect of the copies from the AMIA court case briefs to make his Memory Cart, and Tomas Espina produced an alphabet with stencil letters starting from the remains of a van similar to the one used during the AMIA bombing, which questioned us in relation to what still cannot be named.
These few examples aim at evoking how the creation of artworks prompt us to exercise our memory.
Last year, together with the artist Marcos Acosta, we started to work on a different project. Even though we shared the same final objective, the concept in this case was to propitiate a memory exercise from painting. It was in this way that the exhibition “Re-memory.- Life Portraits” was conceived and made a reality.
The ambitious project entailed painting portraits of all the causalities left by the terrorist attack of July 18th, 1994. Yes, 85 portraits indeed. In order to achieve that, we decided to collect, together with the victims’ families, images that might serve as a basis for the artworks.
Sometimes, memory and memories are immutable but that is not case with family photos. On rare occasions are the films kept and printed copies often evidence the passing of time. It is there where this artistic construction of memory begins, by going back to an image and bringing it back to the present through a rewriting of the face and a reaffirming of the features with each brush stroke.

Elio Kapszuk

RE-MEMORIA (Retratos de vida)

Desde hace muchos años venimos trabajando con distintos artistas visuales, proponiéndoles abordar la temática de la memoria. En todos los casos les planteamos que imaginaran y crearan una obra conceptual. De esta manera, Gerardo Feldstein y el Grupo Escombros trabajaron en instalaciones que apelaban a la memoria y al reclamo de justicia; Emiliano Miliyo creó una gran columna para trabajar el binomio ausencia/presencia; Jorge Caterbetti incorporó la materialidad de las copias de la causa judicial AMIA para realizar las ruedas de su Carro de la Memoria; y Tomás Espina realizó un abecedario con letras stencil a partir de los restos de una trafic similar a la usada en el atentado, que nos interpelaba acerca de lo que todavía no se puede nombrar.  Estos pocos ejemplos quieren ser representativos de cómo la creación de obras puede convocar a un ejercicio de la memoria. El año pasado, junto con el artista Marcos Acosta, empezamos a trabajar en un proyecto distinto. Si bien compartíamos el mismo objetivo final, la idea en este caso era generar un ejercicio de la memoria desde la pintura. Así surgió la muestra “Re Memoria – Retratos de vida”.  El ambicioso plan se basaba en realizar retratos de todas las víctimas fatales del atentado del 18 de julio de 1994. Sí, 85 retratos. Para ello, decidimos recolectar, junto con las familias de las víctimas, imágenes que sirvieran como base para las obras. A veces, la memoria y el recuerdo son inalterables, pero no pasa lo mismo con las fotos familiares. En pocos casos se conservan los negativos y las copias en papel dan cuenta del paso del tiempo. Ahí es donde se empieza a construir este ejercicio de la memoria plástica: volver sobre una imagen y traerla al presente a través de la reescritura del rostro y de la reafirmación de los rasgos a partir de cada pincelada.

Elio Kapszuk

2020 

RE-MEMORIA (Life Portraits), Exhibition Hall, AMIA 

Curated by Elio Kapszuk, AMIA. 

Buenos Aires, Argentina. 

2020 

RE-MEMORIA (Life Portraits) Virtual exhibition

https://rememoria.amiamemoria.org/

Curated by Elio Kapszuk, AMIA.